על החברה
יצירת קשר
קוד אבטחה:

בשבח הדעה הרעה על עצמך - רגשות אשמה

"לבז אין שום טענות כלפי עצמו.
מוסר כליות זר לפנתר השחור.
דג הפירנה לא מפקפק בצדקת מעשיו.
נחש הפעמונים מקבל את עצמו ללא סיג
אין בנמצא תן עם ביקורת עצמית.
הארבה, התנין, השערונית וזבוב הבקר
חיים כמות שהם חיים ומרוצים מזה

מאה קילו שוקל לב הלוויתן אורקה.
אבל מצד שני הוא קל

אין לך דבר חייתי יותר
ממצפון נקי
על הפלנטה השלישית במערכת השמש".

("בשבח הדעה הרעה על עצמך" ויסלבה שימבורסקה)
 
רגשות אשם עלולים לייצר אצלנו לסבל עצום, קושי, כעס עצמי, הלקאה עצמית ואף באופן לא מודע לגרום לנו לחבל במעשינו.

מפתיע אבל לרגשות אשם חלק אבולוציוני חשוב ביותר בהתפתחותנו.

רגשות האשם שיכולים להדיר שינה מעיננו בלילות, הם למעשה חלק ממנגנון נפשי שלא נועד לחבל או לגרום לנו לסבל, מטרתו לעזור לנו להשתפר, להתפתח, להתקדם, לפתח מערכות יחסים חשובות.

רגשות אשם אף מאפשרים לנו לבדוק את התנהלותנו מול עצמנו ומול אחרים ומול העולם, לעיתים יקראו לנו לנסות לשנות, לתקן. אבל קיימים מקרים בהם משהו משתבש ורגש האשמה הופך גדול מדי עד שהמשא קשה מנשוא.

נהוג לחלק את סוגי האשמה לחלוקה של – 8 סוגים של רגשות אשם שונים: אנו נתמקד בכמה סוגים חשובים במיוחד.
אשמת הקרבן
אשמת השורד
אשמה ביקורתית
אשמה הנובעת מקונפליקטים פנימיים
אשמה נוירוטית


הלקאה עצמית:
כאן מדובר במצב בו אני פגעתי בעצמי. לא עמדתי בציפיות שלי מעצמי ולא עמדתי בסטנדרטים שהצבתי לעצמי. לדוגמא: נתתי הרצאה למאות אנשים ושכחתי לדבר על הדברים החשובים לי באמת. הכנתי מערך שיעור ושכחתי להציג את הסטינג של המפגש. ביקורת עצמית נחווית בעינינו כחלק מהנפש שגורם לנו לסבל גדול, אבל למעשה זהו חלק שמטרתו העיקרית דווקא לעזור לנו ולקדם אותנו הלאה. לדוגמא: בפעם הבאה כבר לא אשכח להציג את הסטינג במפגש – בפעם הבאה ארשום לעצמי את הנקודות החשובות לי ביותר בהרצאה ואתכונן היטב.

אשמת הקרבן:
אשמה זו היא אחת הקשות ביותר. לדוגמא: ילד הסובל מבריונות בבית הספר בשל רגישות יתר או פגם פיזי, יכול להאמין שאותן הצקות אכן מגיעות לו מאחר והוא אשם, שלכאורה אינו אשם בכלום והאשם הוא באלו שהתעללו בו. הסיבה לכך לרוב היא על ידי נטיית אחריות אנו מבקשים לא להתעמת מול האדם התוקף, או במידה ואנו חוששים להרגיש או לחוות כעס כלפי אחרים שנחשב בעיננו ללא מוסרי או לגיטימי, ומעדיפים להפנים את הכעס ולהפכו לפגיעה עצמית. לעיתים קרובות נעדיף לסלוח לאדם אחר מאשר לעצמנו.

אשמת השורד:
בכל מקום בו מישהו מעופף
מישהו אחר מתכופף
בכל מקום בו מישהו צועק
מישהו אחר שותק
בכל מקום בו מישהו חוגג
מישהו אחר בודד
שירו של יהודה פוליקר, "נד נד" מתאר היטב את תחושת אשמת השורד.

תסמונת אשמת השורד, מתייחסת לרוב לאנשים החווים אשמה על כך ששרדו אסון גדול וניצלו בעוד אחרים נספו, אבל אשמת השורד יכולה להתבטא גם בדברים אחרים כמו הנאה ושמחה או הצלחה כאשר האחר נכשל, שמחה כאשר האחר עצוב וסובל וכו`. כמו בשיר של פוליקר האדם חש אשם על כך שהוא חווה הצלחה, שמחה, שרוי בטוב, בעוד שאחרים סביבו חווים מצוקה וקשיים. מילות השיר הידוע של יהודה פוליקר "נד, נד" עוסקות גם הן בתחושת אשמת השורד
תחושת האשמה על כך שאני מצליח או שרוי בטוב בעוד שהאחר סביבי מצוי בסבל וחש כאב, עשוי לגרום לי הכשיל עצמי, זאת לעיתים קרובות אף באופן לא מודע. אני עשוי אף להנמיך עצמי, מצבי והשגי כדי לא לחוש אשמה על כך.

אשמה הנובעת מקונפליקטים פנימיים:
לעיתים קרובות אנו חווים תחושת אשם הנובעת הקונפליקטים פנימיים בין רצונות, צרכים ומטלות.
לדוגמא: אדם הבוחר לבלות את זמנו ביציאה למסעדה או סרט – עשוי להרגיש אשמה קשה על כך שהוא מבזבז את זמנו במקום להיות פרודוקטיבי. בחברה שבה אנו מחונכים להיות פרודוקטיביים 24/7 בבית ומחוצה לו, קשה מאוד לאדם לשאת בחירה שאינה נחווית כפרודוקטיבית בעיניו, והוא אף יכול להרגיש אשם על כך שהעז ליהנות במקום לבצע מטלות חשובות.

אשמה מוסרית:
כאשר אנו פועלים באופן הנוגד את הערכים והמוסר שלנו ומרגישים שבגדנו בערכנו. לדוגמא: אדם המאמין כי עליו לנהוג תמיד באדיבות וברגישות וברגע של הסח הדעת מדבר לא יפה כלפי מכונית שעקפה אותו בכביש.

אשמה קיומית:
לפי היידגר, אשמה קיומית מתרחשת כאשר אנו בוחרים בחירה כלשהי ומוותרים על אחרת. אנו יכולים לחוש אשמה קיומית מאחר ומעלנו באמון עצמנו – אנו יכולים אפילו לחוש ש"בגדנו" בערכנו
האילוצים לבחור באפשרות אחת ולוותר על כל האחרות גם במידה ואנו חשים שהבחירה שעשינו הינה אותנטית, עשויה בהרבה מקרים לייצר תחושת אשמה. אנו נעים בין הצורך לחיות חיים כנים והאותנטי לרצון להיכנע למוסכמות, דרישות חברתיות ועוד. תחושה של בחירה בחיים שאינם כנים והופכים להעמדת פנים כדי להשביע את רצון האחר או לצעוד בדרך נורמטיבית מקובלת עלולה לגבות מחירים קשים של רגש אשמה שעשוי בסופו של דבר אף לייצר דיכאון ותסכול רב.
מנגנון הגנה קיומי של אדם שמתקשה לאפשר לעצמו בחירה או להתמודד עם רגש אשמה קיומי, עשוי להוביל לרגש אשמה נוירוטי.
דוגמא: אישה שמעולם לא רצתה להינשא, נכנעת לתכתיבי החברה והמשפחה – היא מגדלת ילדים, ומתפשרת על עבודה חלקית כאשר רצונה האמיתי הוא מימוש בתחום הקריירה. תחושת הוויתור מייצרת אצלה רגש אשמה על כך שאינה חשה שהיא חיה את החיים האותנטיים והנכונים עבורה.

אשמת החולה:
כשאנו לוקים במחלה פיזית או נפשית – לעיתים קרובות אנו חווים רגשות אשם על כך, זאת למרות שאנו יודעים שאין זו אשמתנו.
לדוגמא: אדם החווה בדיכאון עשוי לחוות רגשות אשם שמייצרים מצוקה לא פחות גדולה מזו של הפגיעה או המשבר הנפשי. תחושת העדר השליטה על המחלה השקופה כמו גם האשמה על כך שאנו מרגישים שאנו מהווים נטל על קרובנו ומשפחתנו, עשויים להעצים את תחושת הדיכאון וחוסר האונים.
אנו חווים רגשות אשם גם על כך שבמצב זה אני לא מסוגלים למלא את דרישות והמטלות והחברתיות שהוטלו עלינו כמו שאר האנשים שסובבים אותנו.
תחושת אשם הקשורה להגדרה החברתית במדינה שבה אנו חיים בין נורמליות לאבנורמליות והעדר היכולת להתאים עצמנו לדרישות הקהילה (תפקוד, עבודה, קודים חברתיים).


כמה טיפים להתמודדות עם אשמה:
1.זהו את סוג רגש האשמה:
זיהוי סוג הרגש והאשמה יכול להקל עלינו לדעת כיצד להתמודד אתו.

2.זהו מתי רגש האשמה אינו פרודוקטיבי או משרת אתכם.

3.אשמת השורד: ניתן לשנות את דפוס החשיבה ולומר כי דווקא ממקום שבו אני שרדתי את שהאחר לא, אני יכול לעזור לאחרים להתמודד עם הקשיים .

4.קונפליקטים פנימיים: אנו יכולים לנסות להבין מהו מקור האשמה. אם חונכו להיות פרודוקטיביים תמיד, יקשה עלינו לנוח או לראות סרט לדוגמא ונרגיש אשמים. ניתן להתמודד .עם אשמה זו כאשר אנו נרגיע עצמנו בביצוע משימה, ואז מנוחה כפרס וביצוע משימה נוספת.

5.אשמת הקרבן: חשוב להבין מדוע אנו לוקחים על עצמנו לעיתים כה קרובות אשמה שלכאורה לא אנו פגענו אלא נפגענו. לעיתים קרובות קיים מנגנון הגנה שמנסה לשמור עלינו מפני כאב בלתי אפשרי עקב פגיעה ( מינית או פיזית למשל), אנו לוקחים על עצמנו את האשמה מאחר ואחרת אני עשויים לחשוש שלא נוכל לשלוט על כמות ועוצמת הכאב והכעס שעשויים לשלוט בנו. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם אשמה זו היא למצוא דרך יעילה ואפקטיבית לאפשר לנו לכעוס בדרך שתתעל את הכעס למקום נכון. בטיפול טוב, ניתן באמצעות המטפל להתמודד עם רגשות של כעס שמפחידים אותנו ועשויים לאחר שנים רבות של הדחקה לצוף אל פני השטח.

6.אשמת החולה: ניתן לתעל את תחושת האשם למקומות שיכולים לגרום לנו להרגיש טוב יותר למשל: עזרה לאנשים במצבי מצוקה. גם כאן מומלץ לדבר על הדברים ולפתוח אותם בטיפול רגשי.

7.סלחו לעצמכם: זכרו : אינכם מושלמים. יש לכם זכות ואולי אפילו החובה כבני אדם לשגות ולטעות. אדם שאינו עושה טעויות, אינו מסוגל ללמוד מהן, להתפתח ולהתקדם. – תמיד תוכלו לתקן את מה הטעות לאחר שנעשתה, להתנצל באם יש צורך, ואם הפגיעה היא בעיקר מול עצמכם חשוב שתבקשו ותמצאו את מידת חמלה כלפי עצמכם שתאפשר לכם להשתחרר מהאשמה.

8.אשמה קיומית לפי הפילוסופיה הדרך להתמודד עם סוג זה של אשמה היא לחיות חיים אותנטיים של של קשב מלא לרצונות, לאינטואיציה

לקריאה נוספת
https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-squeaky-wheel/201411/10-things-you-didnt-know-about-guilt
https://psychcentral.com/blog/5-tips-for-dealing-with-guilt
 
  הכותבת/עורכת שיר שוורץ מנחת סדנאות כתיבה יצירתית טיפולית. עובדת בקידום פרויקטים שיקומיים המתמחה במתן שירותי שיקום למתמודדים עם מחלות נפש סכיזופרניה, מאניה דיפרסיה, דיכאון, OCD, הפרעה דיסוציאטיבית, הפרעה דו קוטבית. shir-schwartz.com
 
חזרה ל->
מאמרים שיכולים לעניין אותך:

"מתאים לך ללכת לסרט אחי"?

"לא עזבו, אין לי חשק - מאז ה - 7 באוקטובר אין לי חשק.

סטנד אפ? הצחקתם אותי

סתם לשבת לקפה? הקפה יהיה מר



זוהי שיחה די שגרתית בימים אלו. אמנם חלק מהאנשים עדיין מבלים, אבל תחושות של חוסר חשק אנהדוניה פשטה בעם מאז ה - 7 באוקטובר.


מה פתאום שאלך להופעה, כשיש שבויים

מה פתאום שאשב לבלות כשיש נרצחים


ראה מידע נוסף..

ימים קשים עוברים עלינו כעת. ימי אופל שלא חווינו מעולם קודם. לא רק הניצולים והחטופים סובלים כעת, אנחנו כולנו חווים הלם, פחד ואפילו אשמה. מהי אשמת השורד?


ראה מידע נוסף..
פוסטים שיכולים לעניין אותך:

אני מסירה את הכובע בפני אותה אישה מבוגרת וכפופה הפוסעת באיטיות ברחוב. ידה הימנית תומכת בגבה להקל את עומס וזרמי כאב פריצת דיסק, אצבעות ידה השנייה מאדימות מכובד משקל של שקיות הפלסטיק העמוסות מזון בדרכה לתחנת האוטובוס להביא אוכל לבני משפחתה.


ראה מידע נוסף..

ראיון עם רותם פאר, מייסדת עמותת לנפ"ש

ומחברת הספר "בית משוגעים"


את השם רותם פאר שמעתי לראשונה כשהצטרפתי לקהילה שהיא מנהלת בפייסבוק. קהילה גדולה שמונה אלפי אנשים שהמשותף לכולם היא ההתמודדות הנפשית עם מחלת נפש. אנשים כותבים ומבקשים תמיכה, ומקבלים המון הכלה וכוחות מחברים מתמודדים אחרים. לקהילה קראה רותם "לוחמי נפש", ביטוי המבקש לשנות את הסמנטיקה של מתמודדי הנפש לנרטיב שונה לגמרי של גבורה אמיתית בהתמודדות עם מחלה נפשית.



ראה מידע נוסף..
***