1. ריבוע 1 הוא האזור הפתוח, המניעים וההתנהגות שלנו ידועים לנו כן לסביבתנו. זו יכולה להיות הפרסונה שלנו שעמה אנו באים במגע עם אחרים, הידיעה שלנו ושל אחרים כיצד אנו מתנהגים במצבים מסוימים. זהו למעשה הלבוש שאנו לובשים עלינו מתוך ארון הבגדים כשאנו יוצאים החוצה או מלבוש שאנו נוהגים ללבוש כשאנו מגיבים לאנשים שונים.
2. ריבוע 2 – האיזור הנסתר מעיננו – איזור זה הינו ריבוע בו אנו מבינים היטב ומודעים למניעים שלנו אך הסביבה שלנו אינה מודעת להם. אנו יכולים לחלוק מידע זה עם אחרים או להשאירו אצלנו. הבחירה בידינו.
3. ריבוע 3 מתאר את איזור העיוורון, בריבוע זה אנו לא מודעים למניעים שלנו, אך סביבתנו כן מודעת להם. לרוב תפקידו של המטפל או המנחה לעזור ולהאיר עבורנו דרך כלים שונים את מה שאנחנו לא מודעים לו ואחרים כן.
4. ריבוע זה הוא תעלומה מאחר והמניעים בו אינם ידועים לא לנו ולא לסביבה.
האידיאל שלנו כמובן הוא לפתח את האזור הראשון, אזור זה מאפשר לנו לא רק להיות מודעים ומובנים לעצמנו אלא להרגיש שאנו מובנים גם לאחרים, דבר שיכול ליצור תקשורת בריאה וטובה ומערכות יחסים חיוניות לנו.
איך עושים זאת?
כדאי להבין קודם כל כיצד הסביבה שלנו תופסת את התגובות שלנו כלפיה. ככל שנצמצם יותר את מה שאנחנו והסביבה לא מודעים לו, נאפשר לעצמנו תקשורת ישירה וטובה יותר עם עצמנו ואחרים סביבנו.
שאלו את עצמכם:
1. חלון 1: מה ידוע לכם על עצמכם. מה אתם יכולים ומוכנים לחשוף בפני אחרים ומה לא. נסו לבדוק כיצד אתם מתנהלים בחיי היומיום בתקשורת עם אחרים, כיצד אתם מגיבים לאירוע כלשהו או לאחרים. מה אחרים יודעים עליכם שגם אתם יודעים? כאן תוכלו לערוך רשימה של הדברים הידועים לכם בוודאות וידועים גם לסובבים אתכם עליכם..
2. חלון 2: חלון 2 הוא למעשה המידע שצברתם על עצמכם שאחרים אינם יודעים עליכם. אתם אלו הבוחרים האם לחשוף אותו, למי ומתי. השליטה בחלון זה בידנו שלנו מאחר ואנו יכולים להחליט במי אנו נותנים אמון ולמי אנו חושפים וממי נעדיף לא לחשוף את הדברים שאנו מודעים להם. עשו רשימה של הדברים שאתם יודעים על עצמכם בודאות ויודעים שאחרים אינם יודעים מלבד מעטים איתם בחרתם לחלוק מידע זה.
3. חלון 3: כאן המידע ידוע לסובבים אתכם אבל לא לכם. מדובר בהתנהגות שבה אתם מתנהגים באופן מסויים בציבור ונראית לעין, אך אתם עדיין לא מודעים לה. כיצד תוכלו לדעת? רצוי מאוד לעשות עבודה זאת מול מטפל מכיל ואמפטי, שיוכל להאיר לכם נקודות שאתם עצמכם לא ראיתם עדיין ולא הבנתם.
4. חלון 4: זהו החלון המאתגר ביותר את כולנו, מאחר ופה טמון מידע שאינו ידוע לא לנו ולא לאחרים סביבנו. זהו מ ידע שאנו יכולים לקבל יחד עם המטפל בעבודה פרטנית או קבוצתית, דרך כלים החושפים חסמים, עכבות או התנהגויות שונות ששורשיהן בתת המודע שלנו.
הרעיון בחלון גו`הרי הוא אלמנט הצימצום. אנו ננסה לצמצם ככל יכולתנו את תחום ריבוע העיוורון, ולהרחיב ככל הניתן את חלון 1 ו2.
ננסה לפשט זאת מעט. תוכלו לכתוב כמה משפטים ולנסות לענות.
1. מה ידוע לי על עצמי שידוע גם לסביבתי הקרובה והרחוקה?
2. מה ידוע לי על עצמי שאני יכול לבחור אם לשתף בו את סביבתי?
על שתי השאלות האחרונות ניתן לענות באמצעות טכניקות שונות של טיפול קבוצתי או פרטני
3. מה ידוע לסובבים אותי עלי, שעדיין לא ידוע לי עצמי?
4. מה לא ידוע לי ולא ידוע גם לאחרים סביבי עלי?
חלון גו`הרי: תרגילים ורעיונות
כתבו על הדף איך אתם רואים את עצמכם, תוכלו גם לצייר או לגזור תמונות מירחון או להשתמש בקלפים השלכתיים.
כעת כיתבו /ציירו/ משכו קלף - כיצד אתם נראים לדעתכם בעיני אחרים ?
כעת כתבו/ציירו איך אתם חושבים שאתם נראים בעיני אחרים?
כתבו/ או ציירו כיצד הייתם רוצים שאחרים יראו או יתפסו אתכם ?
אם אתם עובדים בקבוצה מונחת או עם חבר החליפו את התמונות, הכתיבה בינכם ולימדו היכן קיימםי פערים בין מה שאתם רואים וחושבים על עצמכם ולבין אי שאחרים תופסים אתכם?
הצעה לתרגיל נוסף בקבוצה הוא לומר משפט אחד הנפתח במילים :"מה שאתם לא יודעים עלי עדיין הוא ש..."
מידע נוסף
http://www.selfawareness.org.uk/news/understanding-the-johari-window-model
הכותבת/עורכת שיר שוורץ מנחת סדנאות כתיבה יצירתית טיפולית. עובדת בקידום פרויקטים שיקומיים המתמחה במתן שירותי שיקום למתמודדים עם מחלות נפש סכיזופרניה, מאניה דיפרסיה, דיכאון, OCD, הפרעה דיסוציאטיבית, הפרעה דו קוטבית. shir-schwartz.com