על החברה
יצירת קשר
קוד אבטחה:

רגישות תרבותית -מהי? (מתוך מאמרה של אוסטרובסקי, ח. ;טיפול נפשי תוך רגישות תרבותית)

אל מול אידיאל תרבותי אחיד של ה"ישראלי" הולכות ומתעצבות קבוצות תרבותיות סקטוריאליות, בעלות זהות תרבותית מובחנת, המקבלות לגיטימציה וביטוי במבנה הפוליטי והחברתי במדינה ובחיי היום-יום של תושביה. רגישות לשונות תרבותית היא תולדה של תפיסות ומגמות חדשות בישראל ובמדינות רבות אחרות.
חקר המאפיינים התרבותיים בחברות רב תרבותיות, הביא לגיבוש שני תחומים עיקריים הקשורים זה בזה:
א. הכשרה רגישת תרבות,הבונה מיומנויות רגישות תרבות.
בן דוד ( 1999 ) ובן עזר ( 1992 ) מציינים כי הכשרה זו מחייבת התייחסות בארבעה ממדים לפחות:
1 . המודעות של איש המקצוע לשוני התרבותי ולהשלכותיו על המפגש ויחסי הגומלין עם הפונה.
2 . בסיס הידע התרבותי העומד לרשות איש המקצוע על תרבות הפונה בהיבטים הרלוונטיים לתהליך המקצועי.
3 . בסיס הידע התיאורטי המתייחס לעבודה בין תרבותית.
4 . הכישורים התרבותיים של איש המקצוע בנוסף על כישוריו הבסיסיים, המרחיבים את היכולות להתערב ברגישות תרבותית ובהתייחסות לציפיות הפונה.
ב. התערבות רגישת תרבות(cultural sensitive practice )- ומותאמת לרקע התרבותי של מקבלי השירות.
מאמרים על טיפול רגיש-תרבות מחלקים את המושג רגישות תרבותית למספר תחומים:
מודעות תרבותית מתייחסת למודעותו של המטפל לעצמו, לרגישותו, לערכיו ולנטיותיו האישיות ולדרך בה נטיות אלה עלולות להשפיע על תפיסתו את המטופל. מטפל המודע לכך מבין שהשקפות עולם שונות עשויות להתקיים ולפעול במקביל במצב בינתרבותי.
ידע תרבותי - מתייחס לידע שיש למטפל על תרבות המטופל, על השקפת-עולמו וציפיותיו ממערכת היחסים הטיפולית.
וכשרים תרבותיים - מתייחס ליכולת המטפל להתערב ברגישות תרבותית ובהתייחסות לציפיות המטופל.
מאפיינים הקשורים בעדה האתיופית
עובד מאתר האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה:
באתיופיה בפרט וברחבי אפריקה בכלל (סומליה,סודן,מצרים...), ויש שאומרים גם במזרח הרחוק, קיימת תופעה שנקראת "זאר".
בתפיסה הרפואית המערבית לגבי תופעה זו: האם היא מחלה או לא? טרם הוחלט, אם כי הנטייה היא להתייחס אליה כמאפיין תרבותי.
להלן תהליך הטיפול:
טקס הקפה: תחילה עושים קפה ומניחים קטורת במספר אזורים בתוך הבית. באתיופיה היה נהוג גם לקשט את הבית בצמחייה ולמיטב ידעתי, בארץ הופסק מנהג זה. בנוסף, יש מספר כלי מוזיקה המלווים את תהליך הריפוי, תוף (קאורו), כינור (ווטאה,מסוקו).
באלאזאר: חולה לשעבר שהצליח להשתלט על הזאר שלו ובעזרתו הוא מצליח לטפל באנשים. הבאלאזאר מנחה את הערב, שר ודואג לקצב.
תפקידי "הבאלאזאר":
יצירת מסגרת ומתן עידוד חברתי לפרט, שרוכש לו סטטוס חדש על ידי השתייכותו למערכת בעלת ארגון חברתי. סיוע למטופל/ת להפוך את רוח הזאר לחיובית, כלומר לרצויה ולכוח מגן, המפחית את עוצמת הסבל ותדירותו, בעזרת עידון והבנייה פולחנית טקסית.
תהליך הטיפול מתחיל כאשר הבאלאזאר מאבחן את סוג הזאר שיש למטופל ולאחר מכן הטקס הוא אחיד ושותף לכולם: בזמן ההתקף המרפא מתבונן בעינו של המטופל ואילו אדם נוסף, המסייע למטפל, קורא פסוקי זימרה מיוחדים מעין תפילה לזאר, בעוד המרפא מנסה לפתות את הזאר לצאת בנועם בעזרת הבטחות כל שהם, ובמידה והוא מסרב אז ביד קשה ובאיומים. הזיהוי הסופי מתבצע עם כניסת המטופל לטרנס- ריקודי. זאר אישי אשר בו הזאר מכריח את המטופל לרקוד בפומבי כאשר המטפל מתבונן ואף מנחה. הריקוד דורש מאמץ רב , תנועות ראש חדות עם סיבובי צוואר מהירים בכיוון השעון או נגד כיוון השעון, נמשכים זמן רב מאוד עד התשת המטופל. השלב הסופי בטיפול הוא הצטרפות המטופל "לחברת הזאר", בעלת עוצמה חברתית רבה, הכוללת רווח משני ניכר, (אלי חן, אריק שלו, 1992 ).
בתחילת קליטת עולי אתיופיה הרפואה המודרנית לא ידעה כיצד להתמודד עם התופעה, לכן רבים מצאו את עצמם בבתי חולים לחולי נפש, יתרה מזו משפחות רבות פורקו, כיוון שהטיפול שקיבלו רק הזיק להם והם לא יכלו לחזור ולתפקד כהרגלם.
כיום ישנה מודעות גבוהה לתופעה וכל מקרה נבחן לגופו לפני אשפוז בבתי חולים. בנוסף ישנם אנשים מתוך הקהילה שעוזרים למטפלים המערביים באבחון וכך, מי שזקוק לטיפול המודרני מטופל במסגרת בית החולים ומי שמחלתו היא זאר, מגיע למטפלים המסורתיים שמטפלים בו באמצעות שירה המלווה במוזיקה מתאימה ושכנים שמגיעים למחוא כף וליצור את הקצב עד שהזאר מתרצה. כך שתפקידה של המוסיקה הוא ביצירת קשר ואמון בין המטופל לעצמו, למטפלים, לחברי הקבוצה ולאנשים הקרובים לו בחייו.
התפיסה הרווחת בקרב הקהילה לגבי "תפיסת הזאר" היא שהנפגע על ידי הזאר, לא נרפא ממנו לעולם והזאר ישוב "לבקר" לעתים תכופות, במיוחד בחגים ובימים מיוחדים (נירוד,& אליעזר, 1995 ).
גם בתקופה זו אנו ערים להתעוררות בתחום המוזיקה ככלי לטיפול, הרגעה וכדומה. הראיה לכך היא הקמת ארגונים מקצועיים ומיסוד תוכניות לימוד ומוסדות הקשורים לבריאות הגוף והנפש שמעסיקים תרפיסטים במוזיקה.
מאמרים שיכולים לעניין אותך:

"מתאים לך ללכת לסרט אחי"?

"לא עזבו, אין לי חשק - מאז ה - 7 באוקטובר אין לי חשק.

סטנד אפ? הצחקתם אותי

סתם לשבת לקפה? הקפה יהיה מר



זוהי שיחה די שגרתית בימים אלו. אמנם חלק מהאנשים עדיין מבלים, אבל תחושות של חוסר חשק אנהדוניה פשטה בעם מאז ה - 7 באוקטובר.


מה פתאום שאלך להופעה, כשיש שבויים

מה פתאום שאשב לבלות כשיש נרצחים


ראה מידע נוסף..

ימים קשים עוברים עלינו כעת. ימי אופל שלא חווינו מעולם קודם. לא רק הניצולים והחטופים סובלים כעת, אנחנו כולנו חווים הלם, פחד ואפילו אשמה. מהי אשמת השורד?


ראה מידע נוסף..
פוסטים שיכולים לעניין אותך:

אני מסירה את הכובע בפני אותה אישה מבוגרת וכפופה הפוסעת באיטיות ברחוב. ידה הימנית תומכת בגבה להקל את עומס וזרמי כאב פריצת דיסק, אצבעות ידה השנייה מאדימות מכובד משקל של שקיות הפלסטיק העמוסות מזון בדרכה לתחנת האוטובוס להביא אוכל לבני משפחתה.


ראה מידע נוסף..

ראיון עם רותם פאר, מייסדת עמותת לנפ"ש

ומחברת הספר "בית משוגעים"


את השם רותם פאר שמעתי לראשונה כשהצטרפתי לקהילה שהיא מנהלת בפייסבוק. קהילה גדולה שמונה אלפי אנשים שהמשותף לכולם היא ההתמודדות הנפשית עם מחלת נפש. אנשים כותבים ומבקשים תמיכה, ומקבלים המון הכלה וכוחות מחברים מתמודדים אחרים. לקהילה קראה רותם "לוחמי נפש", ביטוי המבקש לשנות את הסמנטיקה של מתמודדי הנפש לנרטיב שונה לגמרי של גבורה אמיתית בהתמודדות עם מחלה נפשית.



ראה מידע נוסף..
***