אז מה זה בית בעצם עבורנו.
בספריו של שי עגנון, כך לפי אתר כותר של אוניברסיטת בר אילן, משמש הבית כמוטיב חוזר בכתובים. הבית מסמל את המקום המוגן. המקום אליו אנו שואפים שיגן עלינו מפני קור, חום וגם מפני אנשים זרים או חיות מסוכנות.
בספרות העברית ניתן למצוא את מוטיב הבית שחוזר אצל סופרים רבים, באים זו הכמיהה לבית, או הבית האידיאלי. גם במוטיב:"מסע הגיבור" אחר תלאות רבות הגיבור חוזר הביתה. כלומר חוזר אל המקום אליו הוא כמה: מקום לנוח בו מתלאות המסע, מקום שבו אינו צריך עוד להיאבק על מקומו. מקומו בביתו שמור.
גם ביהדות נודעת חשיבות גדולה לבית כמקום. היהודי הנודד, כמה לבית משלו. למקום משלו. שניהם גם האדם וגם הבית בו הוא גר משפיעים אחד על השני. אם האדם אוהב את ביתו וסביבתו, הוא ירגיש חום, נחת רוח והגנה.
יחד עם זאת כשהבית אינו מרגיש בטוח עבור האדם, הוא יכול לחוש עצוב, מדוכא, לא מוגן ולא שייך.
אז מה הם האלמנטים שהופכים את הבית הארכיטיפי שלנו לאידיאלי עבורנו?
תחושת שייכות. שייכות לא רק לבית. גם לסביבה. לשכונה ולעיר.
יציבות: בית הנוטע באדם תחושת יציבות וקביעות, מספק הגנה לאורך זמן.
טבע. בית שממנו או בתוכו נמצא גם טבע: בית מואר, ממנו נשקפים עצים ופרחים. גם גידול עציצים בתוך הבית יכול לתת תחושה דומה.
מי גר איתנו בבית. וזה אחד הדברים החשובים ביותר. אם אנו מתגוררים בבית שבו אנו מרגישים נאהבים, רצויים ונראים, יש סיכוי שגם הבית עצמו יראה לנו כך. אם החלטנו על קניית בית מפואר למשל, שמתקיימים בו כל שאר האלמנטים: טבע, אור, חפצים אהובים, אבל אנו מתגוררים עם אדם שאיו לנו הרמוניה איתו או קיים קושי במערכת היחסים מולו, סביר להניח שגם הבית היפה בעולם, ירגיש לנו לא מוגן ולא מקבל. הבית רוב גם אם הוא קטן, מקבל את אופי בעליו.
המושג: "ביתו של אדם הוא מבצרו" פירושו הבית הוא ההגנה של האדם והמבצר שלו בפני העולם החיצוני שיכול לעיתים אתגר אותנו מאוד.
היזכרו כמה פעמים הגענו הביתה, חלצנו נעליים, השמענו אנחת רווחה. בביתינו שלנו איננו צריכים להעמיד פנים. מותר לכו להפסיק לרגע את המשחק. מותר לנו לכאוב, לבכות, לכעוס, בניגוד למי שאנו בחוץ. לאותן דרישות לא תמיד קלות של החברה מאיתנו, להיות אקטיבים, חייכנים ותפקודיים. ולהכנע לאותו, איש יחסי ציבור, חמור סבר שבתוכנו שמצנזר אותנו ללא הפסק כשאנו בעבודה, בחברה ובקרבת זרים, מכרים או אפילו חברים ומשפחה ודורש מאיתנו לעיתים קרובות גם להעמיד פנים.
קרל יונג - פסיכואנליטיקאי הידוע, היה פעם לפרויד מורו ורבו על חלום שחלם:
החלום היה על בית. המרתף כמו גם הקומה הראשונה סימלו עבור יוונג את ה"לא מודע". כשראה גרם מדרגות בחלומו נמשך לרדת אליו, להפתעתו גילה כי בירידה לאותו מרתף, לאחר שהפך אבן שסגרה על קומה מסתורית זו, התגלתה מערה קדומה ומסתורית שכוסתה כולה באבק. בתוך אבק גילה יונג בחלומו שברי עצמות וכלים שבורים.
.פרויד התרשם אחרת מהחלום והציע פירוש אחר, אבל יונג שחקר תרבויות עתיקות, גילה להפתעתו שחלומות דומים חוזרים אצל שבטים קדומים ורחוקים וגם בתרבות המערב. מכאן הדרך לפיתוח הארכיטיפים והלא מודע הקולקטיבי הייתה קצרה.
ומה אומרת הקבלה היהודית על מוטיב הבית?
בקבלה היהודית מייחסים משמעות רבה למוטיב הבית. לפי אתר המרכז לקבלה מספר הבית והדירה יש תפקיד חשוב. מספר 1 למשל מורה על מנהיגות, מס 2 הוא דואלי מאוד, שחור או לבן יחד עם זאת גם עשוי להעניק תחושת חום ורוך. 3 מייצג את החיבור הזכרי והנקבי ועוד כך עד בית 9 שיש בו דינמיות ואקטיביות ודייריו מרגישים צעירים נצחיים.
הכמיהה לבית ארכיטיפי במוסיקה
גם נתן גושן ועברי לידר דיברו על הכמיהה לבית בשיר "הייתי כאן"
,"קראתי ספר והיה שם איש אחד. חזר לכפר שלו אחרי הרבה שנים.
הלוואי היה לי כפר לחזור אליו ולא רק בניינים".
תרגיל קצר בכתיבה ודמיון מודרך
הזמנה לכתיבה בנושא בית.
מהו בית עבורי. מהו מסמל?
כתבו כל מה שעולה בראש בכתיבה אינטואיטיבית, בלי לחשוב
ללא פסיקים או ניקוד
המילה הראשונה שעולה בראשכם היא הנכונה
זמנו לכם את הבית שאתם רוצים בו
כתבו מה נשקף אליכם מהחלון, איך נראה הריהוט
מי גר עמכם בבית ?
מה הוא משרה אליכם
מה משמח אתכם בבית שאתם מזמנים לעצמכם
מי נמצא בבית אתכם.
מי האנשים או בעלי החיים המקיפים אתכם באותו בית בחום ובאהבה אפשר גם לצייר את הבית שלכם
הזמנה למשפט פתיחה כתיבה על הבית שאתם מזמינים לעצמכם
כשהגעתי הביתה הרגשתי ש..
מוזמנים להמשיך בכתיבה אינטואיטיבית ולשלוח לנו לכאן inpaper@gmail.com
נשמח לקרוא ואף לפרסם את הסיפורים הטובים בבלוג שלנו. (אפשרי גם בעילום שם)
מועדים לשמחה
ביבליוגרפיה:
מספרי הבית על פי הקבלה היהודית
http://www.tivei.co.il/site/Site_ArticlesView.asp?ID=64
הבית על פי ש,י עגנון - אוניברסיטת בר אילן
אני הייתי כאן - נתן גושן ועברי לידר
הכותבת - שיר שוורץ מנחה סדנאות וסשנים פרטיים בכתיבה טיפולית וכלים השלכתיים. עובדת בחברת "קידום פרויקטים שיקומיים"