על החברה
יצירת קשר
קוד אבטחה:

כשהמזרח פגש את המערב –שיטות הטיפול החדשות המשלבות אלמנטיים בודהיסטיים

מי שעוסק רבות במדיטציה ומי שמכיר מעט את הבודהיזם, ודאי יסכים כי לשיטות המזרחיות והבודהיזם בתוכן, סגולות מרפא גדולות. לא נדיר לשמוע אנשים שמתמודדים עם קשיים, חרדות ודיכאונות באמצעות מדיטציות וטיפולים המשלבים פסיכותרפיה מערבית יחד עם שיטות הלקוחות מהעולם המזרחי והבודהיזם.

מאמר זה ינסה לתת סקירה קצרה (ולא ממצה) על חלק משיטות הטיפול הללו שהוכחו כבעלת יכולות ריפוי נפלאות. חלקן כבר נכנסו לרשימה המוכרת של הפסיכולוגיה הקונבנציונלית וחלקן עדיין נחשבות בעיני חלק מאנשי המקצוע לאותו הזר שנכנס לחדר טיפולים בנסיון למצוא מקומו שם. אבל ככל שעוברות השנים, אנו מגלים לשמחתנו פתיחות גדולה יותר גם לשיטות המשלבות מזרח ומערב במטרה לתת למטופלים את הכלים הטיפוליים הנכונים להם ולזכות בריפוי המשלב את חכמת המזרח והמערב גם יחד.
בסיסו של הבודהיזם באמונה כי הכל אירעי, העבר אינו קיים וגם העתיד עדיין לא נוכח, ההווה הוא כל שקיים וישנו. אחת הסיבות הגדולות לסבל של בני האדם הן המחשבות והדאגות למחר וזכרונות העבר. כשסידהרתא ניסה למצוא את הדרך להקל על הסבל, הוא לא חיפש יישות אלוהית או משמעות, הוא חיפש בעיקר כיצד ניתן לו לאדם לחיות את חייו במלואם, כאן ועכשיו. אתם המערבים, טוענים רבים מאנשי המזרח, אינכם חיים את הכאן והעכשיו ולכן אתם סובלים כל כך. אתם חיים אתת העבר, את העתיד, את המחשבות והדאגות. אינכם חיים את הזמן האמיתי שלכם אלא זמן שכללל אינו קיים אלא בתודעתכם או בזיכרונותיכם.

עקרונות הבודהיזם מבוססים על חמלה על כל יצור חי ועל התובנה כי החיים הם אירעיים. יש לציין כי סידהרתא בחיפושיו לא חיפש אחר האל הנצחי, הוא לא חיפש משמעות לקיום והבודהיזם בניגוד לדתות השונות ייחודו שאינו עוסק בסגידה לאל זה או אחר או משמעות הקיום . אין שכר ואין עונש, אין חטא עליו נענשים. אין רע ואין טוב לא אצל בני האדם ולא בעולם, את הפרשנות לרע/טוב, שכר/תמגול אנו עצמנו נותנים.

הבודהיזם אינו מכחיש את קיומו של הסבל. אבל הסבל הגדול ביותר נמצא בחוסר יכולתנו לחיות את ההווה, במחשבות ודאגות לעתי ולעבר. הסבל הנפשי נמצא גם ואולי בעיקר במחשבות, ברגשות, בתחושות אשם ובדאגות שלנו.

שיטות הטיפול המבוססות על אלמנטים מן בודהיזם אינו מנסה לגרום לנו להכחיד מחשבות או רגשות, אלא לדעת לחיות איתן מבלי לתת להן משקל כל כך כבד, לקבלן מבלי לשפוט אותן כטובות או רעות, ולהבין שהן ארעיות ולא חלק ממציאות והנוכחות שלנו בהווה. זאת ניתן לעשות לדעתי המטפלים בשיטות אלו באמצעות מדיטציות כמו מיינדפולנס בשילוב עם נוכחות אוהבת ולא שיפוטית של מטפל אמפטי.

הקומי


שיטת הטיפול בהקומי ייחודה בכך שאינה שיטת טיפול קוגנטיבי או תודעתי בלבד, אלא מאפשר להתבסס על חווית המטופל בטיפול כמו גם על תחושותיו הגופניות והנפשיות בעת מדיטציית המיינדפולנס.
אל מול חוויות חסרות מהעבר בנוכחות מטפל מאפשר ואמפטי, ניתן למטופל להגיע לחוויות החסרות ולהשלים איתן" . (כפי שנאמר בעבר על ידי פרידה פרום רייכמן ומצטט עידו סמיון במאמרו: "הקומי פסיכותרפיה מבוססת קשב – "המטופל צריך חוויה לא הסבר")

https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2478

השיטה המתבססת על חווית המיינדפולנס, המאפשרת קיום פסיכותרפיה חוויתית, לא דווקא קוגנטיבית הכרתית בלבד. באמצעות נוכחות אוהבת. המיינדפולנס מאפשר חזרה לחוויה החסרה כאשר המטופל נמצא בהלך רוח מדיטטיבי, מתאפשרת כאמור הופעתה של החוויה החסרה וההשלמה עמה באמצעות נוכחות אוהבת טיפולית.

בהקומי קיימת חשיבות רבה גם לגוף. המטפל יבדוק לא רק את מילותיו של המטופל, אלא כיצד הוא יושב, הבעות פנים, החזקת הכתפיים והראש וכו`. מאחר ולעיתים המטופל עצמו לא יודע להביע עצמו במילים או לא מבין את כל מה שקורה לו, יכול הגוף להשלים את הפאזל עבור המטפל. הקומי משלב גישות שונות ורבות כמו גשטאלט, בודהיזם, דאויזם, פסיכולוגיה ממוקדת גוף, פוקוסינג, פלדנקרייז ועוד.
השילוב של מיינדפולנס, נוכחות אוהבת של המטפל עם פסיכותרפיה מקנה לשיטה זו מקום ייחודי ומרכזי לעניות דעתי בין שיטות הריפוי המשלבות מזרח ומערב.


CBT

טיפול המיועד לטפל בדיכאון וחרדות. בעיקרו זהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי. הנחתו של טיפול זה היא שהמחשבות שלנו והאמונות שאנו לוקחים איתנו לחיים, הן אלו שגורמות לנו לסבל, דיכאון וחרדה. הטיפול מתמקד בעיקר בהווה ובעכשיו, ומעט בשיח על עברו של המטופל. הוא מנסה להציע גם באמצעות אלמנטים הלקוחים מעולם הקואצינ`ג משימות ותובנות המחשררות דפוסי חשיבה מגבילים על מנת להוביל את המטופל לדרך שבה יוכל לחיות חיים פרודוקטיביים ואופטימיים. הטיפול הינו טיפול קצר מועד, האלמנט המרכזי אותו לקחו המטפלים בשיטה מהבודהיזם, הוא רעיון החיים כאן ועכשיו. בשיטה זו נעשה שימוש במדיטצית המדיינדפולנס המנסה ללמד את המטופל כיצד לחיות כאן ועכשיו וכיצד להתבונן במחשבותיו ורגשותיו מבלי לשפוט אותם כטובים או רעים או לקחת אותם כדברי אלוהים חיים. הטיפול עצמו הינו טיפול קצר מועד ונחשב יעיל מועד במקרים של דיכאון קל עד בינוני וחרדות.

פסיכותרפיה בודהיסטית

בפסיכותרפיה הבודהיסטית אין צריך ואין אסור. קיימת רק האפשרות. אחד הדברים הקשים ביותר שאנשים מתמודדים איתם הוא רגש האשמה. הפסיכותרפיה הבודהיסטית מלמדת אותנו שכל מה שעשינו בעבר, עשינו כי לא ידענו או יכולנו אחרת, עשינו מה שהבנו לאותו רגע נתון ולכן אין טעם ברגש אשמה. הטיפול בגישה זו כולל אלמנטים מפסיכותרפיה מערבית בשילוב עם חכמת המזרח והבוהיזם. הפסיכותרפיה הבודהיסטית לקחה מהבודהיזם את האמונה שהכל אירעי, גם מחשבות, הרגשות, הסבל, הכאב. כמו גלי הים שבאים והולכים, כך גם מחשבותינו ורגשותינו. על ידי חיבור למדיטציה מנסה הפסיכותרפיה הבודהיסטית להקנות למטופל את התחושה והתובנה שלא רק שהכל אירעי, אלא שהוא יכול להתחבר להווה וכך להסיר מעצמו את סבל מחשבות ודאגות העתיד וזכרונות העבר.

יחד עם זאת הפסיכותרפיה הבודהיסטית אינה מנסה לבטל מחשבות אלא ללמד את האדם לנסות לשלוט בהן ולהבין כי היא יכולה להשתנות מרגע לרגע, כך שהן אינן נוכחות קבועה בחייו. מרכזו של טיפול זה הוא מדיטצית המיינדפולנס, נוכחות חומלת ללא שיפוט או ביקורת של המטפל והמטופל והתבוננות באירעיות החיים ללא שפיטה וקבלתם.

פסיכותרפיה אינטגרטיבית

פסיכותרפיה אינטגרטיבית מבוססת על האמונה שאין שיטת טיפול אחת מתאימה לכל אדם, הפסיכותרפיה האינטגרטיבית אם כן, מציעה כי את רוב כובד המשקל יש לשים על הקשר בין המטפל והמטופל ולאו דווקא על שיטה כזו או אחרת. קיימות שיטות רבות ושונות לטיפול, יש שיעשו שימוש בכמה שיטות בטיפול, יש שיבחרו בשיטה אחת שלדעתם מתאימה למטופל. האינטגרטיביות באה לידי ביטוי כמובן גם בשיטות טיפול מבוססות גוף נפש, בודהיזם, חכמת המזרח ועוד.

פסיכותרפיה גופנית


בשנים האחרונות מתחילות להבהב תובנות חדשות במדע רפואה וגם בתורות הפסיכולוגיות הרבות כי הטיפול בנפשו של אדם או בגופו כולל ראוי שיתייחס למכלול המרכיבים הפיזיים והנפשיים. הגוף עצמו לעיתים קרובות מדבר את מצוקות הנפש ומטפלים רבים מבקשים היום לתת את דעתם ודעתנו על כך.

המאמינים בשיטה זו טוענים כי קיימים דפוסים גופניים רבים המשפיעים על הנפש ולהפך ולכן יש להתייחס גם למימד הגופני ולטפל גם בו.
פסיכותרפיה גופנית עושה שימוש רב בשיטות של מדיטציה, בודהיזם, וכן בשיטות טיפול הלקוחות מהרפואה הסינית ועוד. יש לציין כי קיימות שיטות שונות רבות כמו פסיכותרפיה מבוססת זן וכו`, ניסינו במאמר זה להדגיש את העיקריות שבינהן.

למרבה הצער תמיד יהיו מי שינצלו את חכמת המזרח הנפלאה ואת האנשים המחפשים מזור לכאבם לתועלתם האישית ( ע"ע אושו) אנא הישמרו מהמכנים עצמם גורואים/מוארים, קומונות/ מטיפים וכו`.

המלצות ספרים:

ספר המתים והחיים הטיבטי
פסיכואנליזה ובודהיזם
אמנות האושר – הדלאי למה

 
 
  הכותבת/עורכת שיר שוורץ מנחת סדנאות כתיבה יצירתית טיפולית. עובדת בקידום פרויקטים שיקומיים המתמחה במתן שירותי שיקום למתמודדים עם מחלות נפש סכיזופרניה, מאניה דיפרסיה, דיכאון, OCD, הפרעה דיסוציאטיבית, הפרעה דו קוטבית. https://writermuza.com
חזרה ל->
מאמרים שיכולים לעניין אותך:

"מתאים לך ללכת לסרט אחי"?

"לא עזבו, אין לי חשק - מאז ה - 7 באוקטובר אין לי חשק.

סטנד אפ? הצחקתם אותי

סתם לשבת לקפה? הקפה יהיה מר



זוהי שיחה די שגרתית בימים אלו. אמנם חלק מהאנשים עדיין מבלים, אבל תחושות של חוסר חשק אנהדוניה פשטה בעם מאז ה - 7 באוקטובר.


מה פתאום שאלך להופעה, כשיש שבויים

מה פתאום שאשב לבלות כשיש נרצחים


ראה מידע נוסף..

ימים קשים עוברים עלינו כעת. ימי אופל שלא חווינו מעולם קודם. לא רק הניצולים והחטופים סובלים כעת, אנחנו כולנו חווים הלם, פחד ואפילו אשמה. מהי אשמת השורד?


ראה מידע נוסף..
פוסטים שיכולים לעניין אותך:

אני מסירה את הכובע בפני אותה אישה מבוגרת וכפופה הפוסעת באיטיות ברחוב. ידה הימנית תומכת בגבה להקל את עומס וזרמי כאב פריצת דיסק, אצבעות ידה השנייה מאדימות מכובד משקל של שקיות הפלסטיק העמוסות מזון בדרכה לתחנת האוטובוס להביא אוכל לבני משפחתה.


ראה מידע נוסף..

ראיון עם רותם פאר, מייסדת עמותת לנפ"ש

ומחברת הספר "בית משוגעים"


את השם רותם פאר שמעתי לראשונה כשהצטרפתי לקהילה שהיא מנהלת בפייסבוק. קהילה גדולה שמונה אלפי אנשים שהמשותף לכולם היא ההתמודדות הנפשית עם מחלת נפש. אנשים כותבים ומבקשים תמיכה, ומקבלים המון הכלה וכוחות מחברים מתמודדים אחרים. לקהילה קראה רותם "לוחמי נפש", ביטוי המבקש לשנות את הסמנטיקה של מתמודדי הנפש לנרטיב שונה לגמרי של גבורה אמיתית בהתמודדות עם מחלה נפשית.



ראה מידע נוסף..
***