תיאוריית ההיקשרות מבוססת על ההנחה כי אנו מיצרים במערכות יחסנו, סוג של מודל היקשרות עוד מינקות, דפוסים אלו קשורים קשר ישר לקשר הראשוני שלנו בחיינו כילדים וכתינוקות מול הורינו.
1. דפוס היקשרות בטוח. אנו מרגישים בטוחים בעצמנו ובקשר שלנו עם האחר.
2. דפוס היקשרות אמביוולנטי חרד : אנו רוצים וזקוקים לקשר עם אחרים ואף מצהירים על כך. מאידך אנו גם חרדים מכך מאוד. ברגע שאכן ניצור קשר ברובד האינטימי, אנו נהפוך להיות אמביוולנטיים מול הקשר הקיים: אנו נחוש חרדת נטישה גדולה מצד אחד ורצון עז להתנתק ממנו מאידך.
3. דפוס היקשרות נמנע – אנו נמנעים מליזום קשרים אינטימיים וקרובים מדי עם אנשים אחרים. לעיתים אף נחשוש לבקש תמיכה או סיוע או לשתף אחרים בעובר עלינו. נעדיף להתמודד לבד.
מאמרים וכתבות |
מ` אישה בשלהי שנות ה 50 לחייה, נשואה באושר ואם ל 3 ילדים בוגרים, הייתה עסוקה בשטיפת הבית כשנשמעה הדפיקה על הדלת. בפתח עמדו שני שוטרים ועו"ס ממחלקת הרווחה שבישרו לה על מות בעלה בתאונת דרכים.
מודל זה פותח על מנת לעזור לאנשים החווים לחץ, משבר, אי ודאות וחרדות להתמודד עם התחושות קשות. המודל מבוסס על שישה מרכיבים (משאבים או עוגנים) כדי לעזור להתמודדות הייחודית של האדם החווה קושי או משבר להתמודד עם תחושת איום במצבי דחק שונים.
מהי הסיבה שאנחנו מדחיקים? מהי המשמעות לכך שהמח שלנו מסנן חלק מהאירועים היותר קשים/ טראומטיים שקרו לנו בעבר? האם מנגנון זה מגן עלינו ממשהו? ואם כן ממה?
כשאישתו עזבה את הבית עם ילדיהם, הסתובב ק` מבוהל בין החדרים. מה קורה פה? איפה הרעש שהיה פה קודם, איפה הילדים שלי? למה אף אחד לא קורא לי להשכיב אותו לישון ? איפה ריחות הבישול והצחוק של בת זוגי?
מי שעוסק רבות במדיטציה ומי שמכיר מעט את הבודהיזם, ודאי יסכים כי לשיטות המזרחיות והבודהיזם בתוכן, סגולות מרפא גדולות. לא נדיר לשמוע אנשים שמתמודדים עם קשיים, חרדות ודיכאונות באמצעות מדיטציות וטיפולים המשלבים פסיכותרפיה מערבית יחד עם שיטות הלקוחות מהעולם המזרחי והבודהיזם. היא רצתה לצאת. לצאת מהבית. היא התקלחה, התלבשה יפה, התארגנה ,אבל כשהגיעה שעת השין, החלו שוב המתח, החרדות, הפחד, דפיקות הלב. היא ניגשה לדלת, ליטפה בהיסוס את הידית, אבל לא הייתה מסוגלת לפתוח. הפחד והבעתה התחזקו. מה מחכה לה שם מאחורי הדלת? יש שם אנשים זרים ברחוב, מישהו יכול לפנות אליה, מישהו יכול להגיד לה משהו. היא חוזרת בה. בייאוש גדול היא זורקת את הבגדים לכביסה, עולה על פיג`מה ומזדחלת חזרה למיטה. שוב נכשלה בנסיון האלף לצאת מהבית אל העולם, אל האנשים שם. במיטה היא מוגנת, לא יפגעו בה שם, היא לא תצטרך לדבר, להוכיח את עצמה, לפחד. היא לא תצטרך להתמודד עם הסומק בלחיים, הלב שדופק, התחושה שהיא תיכף מתעלפת מרוב מאמץ להשיב למי שדובר אליה. היא מוגנת במיטה. רק שם היא מוגנת. ראה מידע נוסף..עד לפני כמה שנים, כשאדם רצה להתאשפז בשל סכנת חיים, סבל מייסר או קשיים בתפקוד, היה עליו לגשת לחדר מיון פסיכאטרי ולהתאשפז בבית חולים. לאחרונה הגיעו רבים מהמטפלים והמטופלים למסקנה שהחלמה וריפוי יכולים להיות הרבה יותר יעילים במקום שאינו נראה כבית חולים, אלא בית מוגן, מכיל עם צוות תומך,מה גם שלעיתים לאישפוז יכולות להיות עבור חלק מהמטופלים גם התמודדות עם הטראומה של האישפוז, סטיגמה חברתית וסטיגמה עצמית. השהות בבתים המאזנים היא לרוב בין כמה שבועות לחודש (כמו באשפוז רגיל), חלקם במימון מלא כרגע עד לאישור הקופות/משרד הבריאות. ראה מידע נוסף..
"מה קורה לי שאני מרגיש מיואש כל כך"? "למה אני לא אופטימי כמו כולם?" "למה אני מוותר לעצמי על דברים", "למה אני נופל?"
בקיץ הכל טוב, מסביר מיכאל, מנהל מחשבים בחברה ייחודית, אני בסדר לגמרי, פורח, מאושר, מתפקד, מתקתק עבודה. אבל בחורף, בחורף אני מת. בחורף אני מפסיק לתפקד. בחורף אני כל כך מדוכא שאני לא מסוגל לעשות כמעט כלום.
"גם אם אחרים מעליבים אתכם באופן ישיר, אין לכך קשר אמיתי אליכם הדברים שהם אומרים, המעשים שהם עושים והדעות שהם מבטאים, תואמים להסכמים הקיימים בתודעתם, נקודת ראותם נובעת מהתכנותים שהוטבעו בהם" ("דון מיגל נסים – ארבע ההסכמות)
מצאתי את עצמי תוהה כיצד אלה מאיתנו שחוו באופן העמוק ביותר הפחתת ערך כתוצאה מתיוגם כחולי נפש, יוכלו לנוע מחשיבה שאין להם כמעט ערך או שום ערך בכלל, לגילוי הערך הייחודי שלהם... (פטרישיה דיגן).
אם פרויד ויונג היו יכולים לקפוץ מקברם, סביר להניח שהיו עושים זאת למשמע השאלה הזו – "שטויות והבל" היה צועק פרויד, "הוא מדבר שטויות", "יש חיה כזו" היה אומר יונג בביטחון – "בודאות, חקרתי את זה". ופרויד היה פורץ בבכי מר נוכח תלמידו, יורש העצר האהוב שלו, שהחל שוגה בחלומות.
לכל אחד מאתנו סיפור אותו הוא סוחב אתו עוד לעיתים מילדות. הסיפור שלנו יכול להיות סיפור על ילדות כואבת, התבגרות בצל ומכאובים נפשיים רבים. בכל טיפול למעשה מתקיים סיפור, הסיפור האנליטי (על פי פרויד) על זיכרונות מודחקים, הסיפור של תת המודע (יונג) שבו מקננים סיפורים שונים שאנו לא תמיד מודעים להם. כאשר המטפל פוגש את המטופל, מתרחשים יחדיו סיפורים שונים, הסיפור כפי שמספר אותו המטופל והסיפור בעיניו של המטפל, כפי שהוא מבין ורואה אותו.
האם כעס הוא דבר חיובי או שלילי? בחברה בה אנו חיים, יש נטייה לא להכיל כעס. אנשים יכולים להכיל עצב, בכי, כאב, בדידות, עם כעס לרובנו מאוד קשה להתמודד. הסיבה לכך היא שכעס מייצר תחושה של אשמה אצל האדם שהכעס יצא עליו.
אל תלכי מכאן, אל תקחי מכאן אל תלכי מכאן, שר ז`ק ברל בשירו המפורסם הכל כך נוגע ללב, "מלך מאוהב את כיסאו עזב" ואחר כך הוא מתאר את הכאב, הסבל והמצוקה שיהיו מנת חלקו ברגע שתלך. מדוע אנחנו כל כך חרדים מנטישה? נטישה או עזיבה נדמת בעיני רבים כסוג של מוות. האדם הננטש חווה תחושות הדומות לתחושה של אבל על אהוב או קרוב משפחה שנפטר: הלם גדול בשלב הראשוני, הכעס ואחריו האבל והעצב, ההשלמה מגיעה רק לאחר שלושת השלבים הראשונים, והיא למעשה הרגש שלאחריו האדם יכול לפתוח בחיים חדשים. ראה מידע נוסף..
|
|||||||